Wraz z początkiem roku szkolnego wystartowały zajęcia w ramach projektu „Odczarowany Oświęcim”. Jest to „dziecko” trojga pasjonatów: nauczyciela naszej szkoły, Aliny Kwarciak, bibliotekarza Miejskiej Biblioteki Publicznej „Galeria Książki”, Barbary Dejko oraz Bartłomiej Gajdy, pracownika Oświęcimskiego Centrum Kultury. Ich projekt jest częścią programu SYNAPSY 2018 – programu rozwoju edukacji kulturowej w Małopolsce, realizowanego przez Małopolski Instytut Kultury w Krakowie w ramach prowadzonego i dofinansowanego przez Narodowe Centrum Kultury programu Bardzo Młoda Kultura 2016–2018. Jego celem jest współpraca nauczyciela i pracownika kultury, która zaowocuje zachęceniem dzieci i młodzież do działania i wspólnej zabawy.


     10 września w GALERII KSIĄŻKI w Oświęcimiu odbyło się pierwsze spotkanie, w czasie którego 15 uczestników w wieku 12-19 lat, w tym kilkoro uczniów naszej szkoły, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, zagłębiło się w magiczny  świat przeszłości swojej małej ojczyzny. A była to przygoda niesamowita. Wszechobecny uśmiech uczestników, radosne rozmowy i efekt pracy wykonanej w czasie zabaw integrujących, dały nam nie lada satysfakcję.
    Zajęcia rozpoczęły się od poznanie uczestników, a poprowadził prezes Stowarzyszenia „Teatr na dłoni”, wokalista zespołu „Grupa Furmana”, reżyser spektakli musicalowych w teatrach dziecięco-młodzieżowych oraz instruktor zajęć wokalnych Sebastian Chmiel. Za pomocą bum-bum rurek uczestnicy projektu zagrali dwa utwory, nie zawsze do rytmu i w takcie, ale z dużą radością i   niewyczerpaną kreatywnością. Tutaj kształtowała się umiejętność współpracy. Cała grupa stworzyła orkiestrę, której tylko zgodna i odpowiednio skoordynowana współpraca mogła okazać się sukcesem.
    Pokaz indywidualizmu i niewyczerpanej energii był natomiast efektem zajęć tanecznych hip hopu prowadzonych przez  choreografa, finalistę programu „You can Dance”, instruktora tańca współczesnego, m.in. w szkole Agustina Egurroli w Katowicach Mikołaja Strzyża. Wybuchy energii, jakie miały miejsce w czasie zajęć, wywoływały salwy śmiechu, a efekt końcowy, jakim była przygotowana przez uczestników choreografia, zaskoczył wszystkich.  
    Gdy już integracja dobiegła końca, przedstawiono uczestnikom cele i założenia zajęć.  Bardzo cenna okazała się dla organizatorów ewaluacja. Uczestnicy określili swoje oczekiwania wobec zajęć organizowanych w ramach projektu „Odczarowany Oświęcim”. Jakie one były? O tym wkrótce. Przed nami wędrówki w przeszłość.

Zdjęcia: Barbara Dejko